speeddrawing.001

Speeddrawings

Posted on Posted in Blog
Den første speeddrawingvideo jeg lavede, var en introduktion til Flipped Learning, og den skulle fungere som præsentation til forældre og elever i min klasse i forhold til den nye tilgang til undervisning, som jeg ville sætte i gang. Videoen er siden blev set af rigtig mange, og flere har efterfølgende henvendt sig med spørgsmål til produktionen.
Du kan lave speeddrawing på mange måder, men det er hverken hurtigt eller let. Så det her er altså et indlæg til dig, der er glad for teknik, og som ikke er bange for at bruge lidt tid på produktionen. Hvis du ikke er interesseret i vanskelige og lange produktioner, så bare stop med at læse nu. Kom tilbage her til bloggen en anden gang, hvor jeg igen vil fokusere på den nemme og mere forberedelsestidsvenlige arbejdsproces.
Den kommende tekst om speeddrawings er et par år gammel. Jeg producerer stadig efter samme princip, når jeg laver videoer til forlag og andre virksomheder (se min medieproduktionshjemmeside for mere om det arbejde), men jeg bruger i dag andre videoredigeringsprogrammer og andet udstyr. Men det, det handler om, er egentlig bare at finde et program, som giver dig mulighed for at manipulere med videoens tempo.

God læsning.

—————————-

Speeddrawingvideo med præsentation af Flipped Learning
Flere har spurgt til, hvordan jeg har lavet min video: “Hvad er Flipped Learning?“. Derfor har jeg sat denne korte opskrift sammen, som jeg håber kan være behjælpelig.
Jeg har lavet videoen på en Mac med en Wacom Bamboo tegneplade, og jeg har brugt tegneprogrammet SketchBookExpress (gratis version) og skærmoptageren Camtasia 2.
Camtasia findes også til PC, og jeg har hørt, at Smooth Draw er et rigtig fint tegneprogram til PC. Jeg ved ikke om der er forskel på Camtasia til Mac og PC, så det må man lige tage højde for i følgende.
1) Skriv et manuskript
Jeg bruger sjældent manuskript, når jeg laver mine videovejledninger, men når man vil bruge den teknik, som jeg har brugt i dette tilfælde, er det nødvendigt. Manuskriptet fungerer som en hjælp i arbejdet med at tegne. Jeg skrev lidt om på et forældrebrev, som jeg tidligere har skrevet om Flipped Learning, og tilpassede det i forhold til den video, jeg gerne ville lave.
2) Tegn og optag

 

Jeg bruger Camtasia som skærmoptager og tilpasser optagefeltet til min side i tegneprogrammet SketchBookExpress. Inspireret af Sal Khans videoer (som jeg synes er mega flotte) farver jeg hele min side sort (jeg er desuden meget inspireret – både i forhold til form og udseende – af Graham Johnsons video om samme emne).
Den sorte baggrund er mit nederste lag, og jeg vælger et nyt lag til mine tegninger inden jeg begynder at optage. Det gør jeg, for at jeg kan viske mine streger ud uden at viske den sorte baggrund ud.
Imens jeg optager sidder jeg med mit manuskript ved siden af mig. Jeg læser stille og roligt, og jeg vælger undervejs, hvad jeg vil tegne. Jeg har ikke travlt, og kan bruge lige så lang tid på en tegning, som jeg har brug for. Jeg tegner alle tegninger på samme side og visker ud mellem hver tegning. Efter sidste tegning stopper jeg skærmoptageren, og min optagelse bliver automatisk lagt ind i Camtasia.
3) Optagelse af speak
Jeg optager også min speak med Camtasia. Det er en nem og hurtig måde at gøre det på. Hvis jeg laver en fejl, stopper jeg ikke optagelsen, men gentager blot det afsnit, hvor fejlen indtraf (jeg kan efterfølgende klippe i min optagelse).
Efter min optagelse højreklikker jeg på det optagede spor og trykker Separate Video and Audio. Camtasia optager automatisk skærmbilleder, og det har jeg ikke brug for, da det kun er speak, jeg skal bruge, så mit videospor kan jeg godt slette. Jeg gør det samme på mit spor med tegneoptagelsen – her sletter jeg blot audio frem for video.
4) Få det hele til at passe sammen
Nu handler det så om, at få optagelsen af tegningerne til at passe med lydoptagelsen. Denne regulering af tempo sker i Camtasia. Til at begynde med har jeg en meget lang videooptagelse og en noget kortere lydoptagelse.
Jeg starter med at finde ud af, hvor mange sekunder den første lydbid varer. Den lydbid, der passer til den første tegning. I tilfældet med min video om Flipped Learning varede den 4 sekunder. Nu går jeg så ned i mit videospor og spoler frem i min video, til jeg kan se, at jeg har tegnet min første tegning. Jeg højreklikker på sporet og trykker Split at Playhead.
Jeg har nu taget en del af min video ud af det samlede spor, og jeg kan nu manipulere med delen uden at påvirke resten af filmen. Den manipulation, jeg gerne vil lave, er at regulere på tempoet i klippet. Jeg vælger Video FX (se billedet, øverst til venstre) og trækker værktøjet Clip Speed ned i mit klip.
Nu får jeg mulighed for at ændre på varigheden af klippet (se billedet, højre side). Jeg ændrer f.eks. et klip fra at være 2 minutter og 10 sekunder til 4 sekunder. Det betyder at klippet bliver speedet op, og dér har vi så den effekt, der er så markant i min video. Jeg gentager processen igennem hele optagelsen.
Share Button