Skærmbillede 2015-05-25 kl. 21.10.25

Læreren, der vender undervisningen på hovedet

Posted on Posted in Blog, presse
Lærer på Elev Skole, Anders Schunk formidler en del af sin undervisning som små film på nettet. For den indsats får han i dag den nye pris »Årets Digitale Lærer«.

Af Kirsten Thorndahl, Aarhus Stiftstidende 9. april 2014

Har du styr på forskellen på at ligge og at lægge? Og hvornår er det lige, det hedder ad i stedet for af?

Det forklarer lærer på Elev Skole, Anders Schunk Pedersen i små, effektive tegnefilm på YouTube, kaldet »Minutdansk«.

For den idé får han Ordbogen.dks nye pris »Årets Digitale Lærer«. Prisen overrækkes på Skolemessen i DGI-huset i Aarhus i dag, onsdag 9. april. Den er på 10.000 kr., og tanken bag den er at sætte fokus på IT i undervisningen.

På det felt er 29-årige Anders Schunk en spydspids. Hans Minutdansk er et led i et større projekt, hvor han laver korte videoer af sine undervisningsoplæg – typisk i form af superenkel animation og ledsaget af en kort og konkret forklaring på fuldtonigt århusiansk.

De videoer kan hans elever så se derhjemme som forberedelse til næste dansktime (og lige så mange gange, de vil) og derefter arbejde videre med stoffet i klassen. Metoden er amerikansk og kaldes »Flipped Classroom« – på dansk i betydningen ’undervisning vendt på hovedet’.

Målrettet undervisning

Og den metode rummer mange fordele, mener Anders Schunk, der for tiden bruger en ugentlig arbejdsdag på at rejse landet rundt og præsentere metoden for kolleger og andre skolefolk, ligesom han har skrevet forord til den danske oversættelse af Jon Bergmann og Aron Sams’ »Flipped Classroom – vend din undervisning på hovedet«, der netop er udkommet.

Metoden betyder større fokus på læring i klassen, hvor læreren i højere grad bliver en tilgængelig ressource, mens eleverne selv arbejder med opgaven. Der er færre krav om, at alle sidder stille på én gang, og til gengæld bedre mulighed for, at eleverne arbejder selvstændigt, og endelig gør metoden det lettere at målrette undervisningen til hver enkelt elev, påpeger Anders Schunk.

Læs hele artiklen her…

Share Button