Blog om Flipped Classroom

flip_din_undervisning

Få rabat på den nye bog om Flipped Classroom

Det sidste år har 20 danske undervisere arbejdet på at sætte denne bog sammen, som giver en grundig og varieret introduktion til Flipped Classroom. Bogen Flip din undervisning er en antologi om Flipped Classroom og Flipped Learning, og den udkommer i næste uge den 27. april på Turbine forlaget. Allerede nu kan du bestille bogen, […]

adfgadfg.001

Flip din musikundervisning

Jeg har fået en del henvendelser med spørgsmål om, hvordan Flipped Classroom kan bruges i musikundervisningen. Henvendelserne drejer sig især om hvilke videotyper, der passer godt til en musikundervisning. Vi tænker ofte videoer til Flipped Classroom som noget, der fungerer som introduktion til timen. Men mange lærere finder hurtigt ud af, at deres videoer også kan […]

ekstra hæfte slides.001

Udstyr

Med et lille bordstativ (en tripod), der har en klemme til montering af mobiltelefonen, kan vi nemmere lave optagelser af os selv, der taler til eleverne. Når telefonen er monteret på et stativ, undgår vi også, at optagelserne bliver rystede, hvilket kan medvirke til, at billedet bliver sløret eller forvirrende at kigge på. De fleste […]

Flipped Classroom 2.042

Video med iPad’en

Med iPad’en har vi selvfølgelig den mulighed, at vi kan optage videoer med iPad’ens kamera. Men der findes også en lang række apps, som kan bruges til den type optagelser, man kan kalde tavlecasts. Det er apps, hvor vi kan skrive og tegne på iPad’ens skærm samtidig med, at vi taler ind over optagelsen. Det […]

Flipped Classroom 2.061

Det digitale klasseværelse

Når vi begynder at arbejde online med vores elever, kommer vi hurtigt til at mangle et sted på nettet, som kan være udgangspunkt for vores undervisning. Det er et sted hvor vi kan skrive lektier til næste time, hvor vi kan linke til bestemte dele af digitale læremidler, eller hvor vi kan ligge vores videoer. […]

Flipped Classroom 2.060

Google Analyse

Det er en god idé, at vi aktiverer eleverne, mens de ser en video. Hensigten er at hjælpe eleverne med at fokusere på vigtige pointer i videopræsentationen. Det kan vi gøre ved at give eleverne nogle fokusspørgsmål, som knytter sig til det emne, der bliver gennemgået i videoen. Fokusspørgsmål kan vi give eleverne på et […]

Thumnails forfattervideoer.012

Et platform til Flipped Classroom

Videoplatformen Restudy er udover et stort arkiv af nye, danskproducerede undervisningsvideoer, også en videoplatform, hvor vi som lærere kan uploade vores egne videoer. Det giver rigtig god mening at blande professionelle videoer med lærerproducerede videoer på samme platform. På den måde kan vi supplere Restudys videoer med vores egne, når vi gerne vil uddybe et […]

Flipped Classroom 2.037

Video med mobilen

Det er forholdsvis nemt at lave en video, hvis vi har en mobiltelefon med et kamera. Det giver nogle muligheder for at lave enkle og hurtige optagelser, som vi kan bruge i vores undervisning. Det samme gør sig selvfølgelig gældende med kameraet på en iPad eller et ganske almindeligt digitalkamera. Tablets og mobiltelefoner har dog […]

Flipped Classroom 2.014

Eleverne skal lære at se video

Når vi begynder at flippe vores undervisning, forestiller vi os ikke, at eleverne skal lære at se en video. Mange af dem ser jo i forvejen flere timers video hver dag, så de burde jo kende mediet. Men når vi arbejder med Flipped Classroom, så skal eleverne ikke bare se en video – de skal […]

papirsoptagelser blogindlæg bo christensen.001

Papiroptagelser

I sidste uge var jeg i Balle tæt ved Vejle for at lave kursus om Flipped Classroom for en gruppe på 21 lærere. På mine kurser har jeg igennem flere år opfordret til at deltagerne enten laver en undervisningsvideo på iPad’en, computeren eller med mobilens kamera. Jeg har talt om alle tre produktionsmuligheder som lige […]

Flipped Classroom 2.019

In-class flip

In-class flip er en metode, der kan bringe videoer i spil, som en del af det læringsforløb, der finder sted i klassen. Her bliver videoen en ressource, vi som lærere kan benytte for at skabe mere rum til, at vi nemmere kan bevæge os rundt i klassen og vejlede eleverne i deres arbejde. In-class flip […]

Flipped Classroom 2.024

Drejebog til videoplanlægning

Når vi begynder at lave video til vores undervisning, kan vi gøre videoproduktionen mere overskuelig for os selv ved at lave en drejebog, som vi kan støtte os til. Det behøver ikke at være et meget udførligt dokument, hvor vi ord for ord skriver ned, hvad vi skal sige hvornår. Det er dog en god […]

Flipped Classroom 2.023

Ny undervisning – ny forberedelse

Det er nødvendigt at tænke en ny forberedelse til en ny undevisning. Når vi som lærere skal planlægge en undervisning med udgangspunkt i Flipped Classroom, giver det mening at tage udgangspunkt i Blooms taksonomi, som jeg før har gennemgået i dette blogindlæg. De nederste to niveauer af taksonomien, der handler om at få eleven til at huske […]

flip 2016.001

Skal du på kursus i 2016?

Hvis du gerne vil have ny inspiration til din undervisning med Flipped Classroom, så har jeg lige nu fire arrangementer planlagt, som måske kunne være noget for dig. Der er tale om tre kurser og en konference, som du kan læse mere om her på siden. Alle arrangementerne henvender sig både til lærere i grundskolen og på […]

Flipped Classroom 2.005

Videotyper

Når vi laver en video til vores undervisning, må vi være bevidste om, hvad videoens funktion er. Det vil sige, at vi skal være klar over, hvad det er, vi gerne vil have, at eleverne får ud af videoen. En god video er tydelig i sin kommunikation, og det er den blandt andet fordi, videoens funktion […]

Flipped Classroom 2.015

Explore Flip Apply

Explore Flip Apply er udviklet af den amerikanske lærer Ramsey Musallam med tanken om, at et flippet læringsforløb ikke skal starte med en video, men ved en undren hos eleven. Det vil sige, at læreren begynder med at præsentere eleverne for en problemstilling, der skal gøre dem nysgerrige i forhold til et emne. Eleverne arbejder så […]

BETTCAM.006

BettVlog

I uge 3 var jeg i London for at deltage i årets Bett Show. Jeg besluttede mig inden turen for at prøve noget af, som jeg længe havde haft lyst til. Jeg ville lave en vlog. Altså, en v(ideo)(b)log. Idéen var at fortælle en historie fra Bett hver dag, som 1) skulle præsentere Bett og […]

Hæfte reklamer.015

Gratis inspirationshæfte

Jeg har skrevet et hæfte til dig, der gerne vil finde god inspiration til at arbejde med Flipped Classroom. Det er et gratis hæfte på 32 farvestrålende sider, og du kan enten modtage det online direkte i din mailboks eller få tilsendt det i en papirudgave med posten. Du er meget velkommen til at bestille […]

Flipped Citater.014

Flippede citater

Jeg har samlet nogle gode citater sammen om Flipped Classroom. Tryk på et af billederne for at se det i stort.

kursus balle.014

Nyt kursus om Flipped Classroom

Den 1. og 2. marts afholder jeg igen et kursus om Flipped Classroom, der strækker sig over to dage, på Balle Efterskole nær Vejle. Alle med interesse for Flipped Classroom kan melde sig til kurset, som er tilrettelagt praksisorienteret med en stort mængde hands on. Vi kommer til at arbejde med emnet i 11 timer […]

speeddrawing.001

Speeddrawings

Den første speeddrawingvideo jeg lavede, var en introduktion til Flipped Learning, og den skulle fungere som præsentation til forældre og elever i min klasse i forhold til den nye tilgang til undervisning, som jeg ville sætte i gang. Videoen er siden blev set af rigtig mange, og flere har efterfølgende henvendt sig med spørgsmål til produktionen. Du kan […]

Flipped Classroom 2.002

Video til undervisning

En video til undervisning kan være en gennemgang af fakta om et emne. En video kan også være en konkret vejledning i forhold til, hvordan eleven skal løse en bestemt opgave. På en video kan vi som lærere selv være med på optagelsen, men vi kan også holde os ude af billedet og i stedet […]

Flipped Classroom 2.001

Hvad er Flipped Classroom?

Med Flipped Classroom flyttes lærerens oplæg fra det kollektive rum til det individuelle rum for derved at forvandle det kollektive rum til et dynamisk og aktivt læringsrum hvor eleverne er i centrum med mulighed for at lære i fællesskab og med kyndig vejledning fra deres lærer. Traditionelt er Flipped Classroom blevet introduceret som en metode, […]

trinvejledninger.001

Trinvejledninger

FEM TRIN TIL QUICKTIME Hvis du har en Mac, kan du bruge skærmoptageren QuickTime, når du laver video. 1) Du finder QuickTime ved at åbne din Launchpad, åbne mappen “Andre” og vælge QuickTime. 2) Tryk “Arkiv” i toppen af skærmen og vælg “Ny skærmoptagelse”. 3) Første gang du bruger skærmoptageren, skal du aktivere computerens mikrofon […]

Flipped London.001

Flipped på Bett Show

Hvis du skal til Bett Show i London til januar, så burde du overveje at komme allerede tirsdag den 19. januar, hvor konferencen PreBett, som henvender sig til danskere på Bett, finder sted fra 14:00 til 19:00 lokal tid.  Jeg er en af oplægsholderne, og skal ganske kort tale om Flipped Classroom i Danmark. Men […]

16 9.001

Flip julen

Jeg har lavet en julekalender, der henvender sig til lærere med interesse for Flipped Classroom. Julekalenderen er på 24. afsnit, og den udkommer hver morgen kl. 6:30 på facebooksiden Flipped Classroom v/Anders Schunk, hvor den så kan ses hele dagen. Du kan også finde julekalenderen på min YouTube-kanal, hvor den udkommer hver aften kl. 20:00. Her på […]

Dagskursus oplæg 2.001

Den gode video

Når jeg laver kurser for lærere om Flipped Classroom fokuserer jeg meget på at formidle de gode metoder, der gør det let at få sat gang i flipperiet. Det kan f.eks. være at give ti tips til flips, vejlede om oprettelse af YouTube-kanaler og fokusere på en videos opbygning. I forhold til sidstnævnte er jeg blevet […]

Følg med på facebook.001

Ny facebookside om Flipped Classroom

Efter to år med kurser og oplæg på mere end 60 skoler rundt i hele landet, har jeg en hel del materiale som jeg godt kan dele lidt ud af. Og det er egentlig hensigten med min nye side på Facebook. Jeg deler ud af de forskellige materialer som jeg har lavet i relation til mit […]

Forældre.001

Forældre og Flipped

“Det viste sig, at mange af forældrene så videoerne sammen med deres børn og selv lærte mere om naturvidenskab, og det førte til interessante samtaler mellem eleverne og deres forældre om indholdet af videoerne og emnerne i undervisningen.” Forleden på min facobookside Flipped Classroom v/Anders Schunk delte jeg et ovenstående citat, som er fra Jon […]

Slidebilleder.030

Upload til YouTube fra mobilen

På de felste mobiler, kan du nemt uploade til YouTube, når du har optage din video. Gå ind i din billede-/videomappe på mobilen og vælg din video. Tryk på del-knappen (ser forskellig ud på forskellige mobiler men er ofte en pil der peger op i luften eller ud af en firkant). Nu burde du kunne […]

Google Forms.001

Google Forms og Flipped Classroom

Dette indlæg er en vejledning til at oprette et spørgeskema i Google. Et spørgeskema, der kan fungere som en del af den videolektie, eleven skal forberede sig med til timen. Med et digitalt spørgeskema kan man hjælpe eleven med at fokusere på væsentlige pointer i en video, og man kan imødekomme elevens behov for at […]

skærmoptagerillustration.001

Brug en skærmoptager

Hvis du arbejder ved en computer, har du forskellige muligheder for at lave videoer, hvor du optager din skærm. Man optager sin skærm med en skærmoptager, som er et program, der optager alt, hvad der sker på computerens skærm og alt hvad du siger i din mikrofon. Det giver dig mulighed for f.eks. at lave […]

mobilen.001

Flip med mobilen

De fleste har en mobiltelefon med et kamera i. Det giver en masse mulighder i forhold til at lave optagelser, som kan bruges i en flippet undevisning. Ligeledes kan du bruge kameraet i en iPad eller et ganskealmindeligt digitaltkamera. Fordelen ved en iPad eller mobilen er dog, at du efter optagelse nemt kan uploade din […]

Uden navn 6.001

Send iPad-skærm til computer

En vejledningsvideo kan laves på mange måder. Der findes fremragende apps til iPad, som gør det nemt at tegne og fortælle, og som samtidig gør det muligt at optage lyd og billede. Ligeledes findes der god software til computeren, som gør skærmoptagning nemt. Med YouTube har alle en platform til deres videoer, og man kan […]

IMG_1589.JPG

Anmeldelse i Folkeskolen

Aron Sams og Jon Bergmanns bog, der på dansk kom til at hedde “Flipped Learning – vejen til engageret læring”, har fået en fin og positiv anmeldelse på Folkeskolen.dk Det er rigtig glad for, da jeg har været spændt på at høre nogle reaktioner på, at denne noget amerikanske udgivelse blev oversat til dansk. Men […]

Skærmbillede 2015-07-03 kl. 19.40.21

Flipped på Vallekilde-mødet

Jeg er blevet inviteret til at deltage på Vallekilde-mødet, som afholdes 12.-13. august på Vallekilde Højskole, med tre korte workshops om Flipped Classroom. De tre workshops, som er fordelt på begge dage, vil hver være af en times varighed. Her får deltagerne en lynpræsentation af Flipped Classroom og får derefter udleveret en opgave, der handler om, […]

pr dagskursus.001

Dagskursus om Flipped Classroom

I september 2015 afholder jeg tre helt nye dagskurser om Flipped Classroom i henholdsvis Aalborg, Kolding og København. Alle kurser afholdes fra 10:00 til 16:00, og der er åben tilmelding. 7. september 2015 Aalborg 24. september 2015 Kolding  29. september 2015 København Beskrivelse Flipped Classroom er blevet en del af mange underviseres daglige praksis på grundskoler og ungdomsuddannelser. Når du […]

Flipped Learning bog

Forord til bogen “Flipped Learning”

I marts 2015 udgav forlaget Turbine bogen “Flipped Learning – vejen til engageret læring” som er en oversættelser af Jon Bergmann og Aron Sams seneste udgivelse. Jeg har skrevet bogens danske forord, som du kan læse længere nede her på siden. I de senere år har jeg oplevet en stigende interesse for brugen af Flipped […]

flippped-classroom-vend-din-undervisning-på-hovedet

Forord til bogen “Flipped Classroom”

I begyndelsen af 2014 udgav Turbine forlaget en dansk oversættelse af Jon Bergmann og Aron Sams’ bog om Flipped Classroom. Bogens danske forord er skrevet som et forsøg på at forberede læseren på at transformere et ellers meget amerikansk indhold til en dansk undervisningstradition.   Forord  Jeg hørte første gang om Flipped Classroom i 2013, […]

FullSizeRender

Brug en tegneplade

Man kan beskrive en tegneplade som en mus, som du slutter til din computer via en USB-indgang i computeren. Men det er ikke en mus i klassisk forstand. Du bruger en pen, som du flytter rundt på tegnepladen for på den måde at navigere rundt på skærmen. Når du flytter pennen en halv centimer over […]

Skærmbillede 2015-05-21 kl. 22.00.27

Interaktive flips

Når du bruger YouTube som platform for dine videoer, får du nogle muligheder for at aktivere dine elever, imens de ser videoen. Du kan med YouTubes annoteringer markere områder på din video, og gøre områderne til aktive links. En sådan annotering kan f.eks. bruges til at gøre eleverne opmærksomme på andre videoer om samme emne, […]

Skærmbillede 2015-05-29 kl. 10.21.57

Omvendt undervisning

Indslaget kan også ses på TV2 Østjyllands hjemmeside her… 23. april 2015 bragte TV2 Østjylland endnu et indslag om Flipped Classroom (se indslag fra 2014 her). Denne gang besøgte de lærer Morten Barasinskis undervisnings i Silkeborg og talte desuden med skolekonsulent Lars Bo Nielsen. Jeg optræder i indslaget fra Skolemessen i Aarhus og bemærker blandt […]

Videoer.001

Videoers forskellige formål

Hvad er en video til undervisning? Videoer kan se ud på mange forskellige måder, og videoer kan have mange forskellige formål. Fælles for alle videoer er dog, at de er tilrettelagt til undervisning. Vi kan altså tale om didaktiserede videoer. Jeg har tidligere skrevet et indlæg om den gode video, hvor jeg er inde på […]

Skærmbillede 2015-05-21 kl. 20.25.20 1

Explain Everything

Jeg har tidligere skrevet indlæg om mulighederne med at lave video på iPad’en i forskellige tavlecast-apps. Det er videoer hvor du skriver, tegner og viser modeller samtidig med, at du taler ind over. Det minder i virkeligheden meget om den type gennemgang, du ville lave ved tavlen i klassen. Der findes flere apps til det formål, og […]

Skærmbillede 2014-10-15 kl. 03.11.07

Den flippede lærerstuderende

Mark Skiffard er 4. årsstuderende på Læreruddannelsen i Aarhus og valgte sidste år at bruge Flipped Classroom som model for sin praktik på Molsskolen sammen med to medstuderende. Jeg havde fornøjelsen af, at følge Marks erfaringer fra praktikken på sidelinjen og her godt et år efter, har jeg sat mig med Mark, for at snakke […]

Skærmbillede 2015-05-22 kl. 21.54.04

Flip og bevægelse

Jeg er ikke idrætslærer, og jeg har stort set aldrig undervist i faget, så det her indlæg bygger (i modsætning til de fleste andre af mine indlæg her på bloggen) ikke på egne erfaringer. Til gengæld bygger indlægget på samtaler med flere idrætslærere og almindelig sund flippefornuft. Jeg er desuden blevet inspireret til at skrive […]

yt

Opret en YouTube-konto

Som du nok ved, så handler Flipped Classroom om, at det traditionelle læreroplæg i starten af timen flyttes fra det kollektive læringsrum i skolen til det individuelle læringsrum derhjemme. Det gøres typisk ved, at eleven ser en video hjemme som forberedelse til timen. Derved forvandles det kollektive læringsrum i skolen til et dynamisk, aktivt læringsmiljø, […]

Skærmbillede 2014-08-20 kl. 06.29.05 1

Kan lærerjobbet til tider blive lidt ensomt?

Vi har traditionelt forberedt os alene, for det meste har vi også stået og undervist alene i klassen, og mange vil nok også begynde på videoproduktion alene (det gjorde jeg). Men med video får man måske en mulighed for at bygge et spændende samarbejde op med sine kollegaer. Et samarbejde om videoproduktion. De to amerikanske […]

Skærmbillede 2014-08-13 kl. 07.33.33

Eleverne skal lære at se video

Det er en god idé at bruge lidt tid på at introducere sine elever for det at se en video. Eleverne skal lære, hvordan de ser en undervisningsvideo. Det er klart at eleverne er vant til at se videoer på nettet, så de ved jo godt hvordan man tænder osv., men med en undervisningvideo er […]

Skærmbillede 2015-05-25 kl. 21.47.53

Flippede appetitvækkere

Jeg har brugt mange introducerende videoer som en slags appetitvækker til min undervisning. Eksempelvis introduktioner til nye emner hvor videoen har præsenteret et nyt fagområde på en måde, der skulle vække elevernes nysgerrighed og undren inden de mødte op til undervisningen. Min video om eventyr er et eksempel på sådan en faglig appetitvækker. De første […]

komprimerende tekst anders schunk.001

Komprimerende flips

Videoer til et flippet klasseværelse kan have mange funktioner i forhold til det emne, eleven skal arbejde med. Klassisk er de informerende og instruerende videoer, hvor formålet er at give en bestemt viden videre til eleven eller at hjælpe eleven med at forstå en bestemt arbejdsmetode. De videotyper vil blive beskrevet i senere blogindlæg. En […]

Skærmbillede 2015-05-25 kl. 21.10.25

Læreren, der vender undervisningen på hovedet

Af Kirsten Thorndahl, Aarhus Stiftstidende 9. april 2014 Har du styr på forskellen på at ligge og at lægge? Og hvornår er det lige, det hedder ad i stedet for af? Det forklarer lærer på Elev Skole, Anders Schunk Pedersen i små, effektive tegnefilm på YouTube, kaldet »Minutdansk«. For den idé får han Ordbogen.dks nye […]

Skærmbillede 2015-05-29 kl. 10.40.45

Flipped Learning – vend din undervisning på hovedet

Af Bjarke Frydensberg, Magasinet Undervisning april 2014 Når klokken ringer ind på Elev Skole nord for Aarhus, og 4. B skal have dansk, har eleverne allerede tyvstartet på undervisningen derhjemme. I stedet for at bruge første del af timen på at lytte til lærerens oplæg kan de springe tavleundervisningen over og gå i gang med […]

Skærmbillede 2015-05-29 kl. 10.13.10 1

Det er helt på hovedet

Videoen kan også ses på TV2 Østjyllands hjemmeside her… 17. januar 2014 bragte TV2 Østjylland et indslag om min undervisnings på Elev Skole i Aarhus. I indslaget følger vi Josefine, der læser videolektier hjemme. Se indslaget øverst her på siden. TV2 Østjyllands beskrivelse til indslaget: I den lille by Elev nord for Aarhus foregår undervisningen […]

Skærmbillede 2015-05-29 kl. 10.57.56 1

Video-undervisning skaber inklusion i folkeskolen

Af Luna Svarrer, Personaleweb 14. januar 2014 Med konceptet Flipped Classroom kommer skolelæreren med hjem. Ikke fysisk, men på video. Undervisningen på video giver mulighed for at eleverne kan sidde i fred og ro, spole tilbage, sætte læreren på pause og se videoen igen. I skolen bliver der mere tid til aktiv undervisning. Video-mediet er […]

Skærmbillede 2015-05-29 kl. 10.55.00

Flipped Learning flytter tavlen hjem i sofaen

Af Luna Svarrer, Personaleweb 14, januar 2014 Flipped Learning er ved at få fat i folkeskolelærerne med begrebet Flipped Classroom. Konceptet tager undervisningen ud af klasselokalet, åbner op for skolens grænser og lærernes elev-tid. Den gør det muligt for eleverne at sætte læreren på pause, spole tilbage og repetere utallige gange. For video spiller nemlig […]

Skærmbillede 2014-01-11 kl. 16.59.25 1

Her er dagens tavleforedrag aflyst

Af ALBERT RØNNING ANDERSSON, Politiken 7. januar 2014 Hjemme på værelset lidt uden for Aarhus sidder 11-årige Josefine Kornmaaler med sin iPad i hænderne, fødderne oppe og stearinlyset tændt. Klokken er ca. 20.00, og hun gør sig klar til dagens undervisning. Hun logger ind på sin skoleklasses fællesblog og trykker på videoen ’Komposition’. På skærmen toner […]

Skærmbillede 2015-05-25 kl. 21.10.25

“Flippet” undervisning gør skoledagen sjovere

Artikel i Lokalavisen Aarhus fra 10. december 2013 På Elev Skole har Anders Schunk vendt op og ned på undervisningen. Nu ser eleverne “tavle”-oplægget på video hjemmefra, så de er klædt på til at være aktivt med i undervisningen og løse opgaver, når timen går i gang. “Det giver nogle anderledes timer, når vi ser […]

UDvalgte slides FC.001

Nytænkning har medvind

BU Nyt Nr. 22 2013 I 2013 har Børn og Unge administreret den ”lille” af flere kommunale innovationspuljer, hvor man som medarbejder eller arbejdsplads kan søge penge til nytænkende projekter. Men hvad dækker innovativ tankegang over – og hvad er forudsætningen, for at ny tænkning materialiserer sig – og skaber værdi? Vi har talt med […]

Se alt på bloggen